dinsdag 2 februari 2010

Waarom met Google aan de slag?

Met de komst en de ontwikkeling van het internet verandert de manier waarop we onze computers gebruiken. Van een plek waar je eigenlijk alleen informatie kon vinden (éénrichtingsverkeer) heeft het internet zich ontwikkeld tot de plek waar mensen elkaar vinden en ontmoeten, waar je documenten, foto's, muziek, video's opslaat en deelt met andere mensen, waar ook ter wereld. Je praat met elkaar via het internet via telefoon en chat. Als je een leuk artikel of filmpje tegenkomt deel je dat met je contacten via  "sociale netwerken". Dit Blog is bedoeld voor mensen die  op eenvoudige wijze meer uit de mogelijkheden van het internet te halen en bovendien hun kostbare gegevens veilig op het internet willen bewaren.



Informatiebrij
Door alle digitale ontwikkelingen bewaren we steeds meer informatie op steeds meer verschillende plekken. Vroeger bewaarde je brieven en foto's van dierbaren zorgvuldig in schoenendozen en plakboeken. Met de komst van de computer kwam al dit soort informatie ergens op de harde schijf van onze computer terecht.  En tegenwoordig staat steeds meer informatie ook nog eens ergens op het internet. We maken duizenden digitale foto's. Met onze mobiele telefoon maken we video's van vakanties en kleinkinderen en in plaats van brieven schrijven we korte email- en chatberichten om elkaar van ons reilen en zeilen op de hoogte te houden. De schoenendoos met de foto's en het trouwboekje heeft plaatsgemaakt voor digitale foto- en videoalbums, mappen vol digitale documenten, duizenden mails, chats en sms'jes, berichten op websites en fora en ga zo maar door. Deze veelheid aan informatie wordt al snel onoverzichtelijk en maakt ons slordig. Berichten van dierbaren raken kwijt omdat het "Postvak In" vol is of omdat we niet weten hoe we back-ups van gegevens moeten maken. Pas wanneer het te laat is - vaak na een computer crash - worden we ons bewust van deze slordigheid. Echt pijnlijk wordt het wanneer iemand van ons is heengegaan en we beseffen dat we alle emails of foto's van deze persoon  kwijt zijn. Zelden ook denken we bij het bewaren en archiveren van onze gegevens aan ons nageslacht. Foto's hebben de neiging om met de tijd steeds waardevoller te worden.
En misschien is het voor onze (achter-achter-achter)kleinkinderen wel heel erg leuk om door de mails en de foto's van hun (over-over-over)grootouders te struinen en zich een voorstelling te maken van hoe het was om in onze tijd te leven.

De opkomst van Google
Google is een bedrijf dat van meet af aan inzag hoe het internet onze levens zou veranderen. Hun twee oprichters Sergey Brin en Larry Page begonnen eind jaren '90 aan de Stanford-universiteit met het ontwikkelen van een revolutionaire zoekmachine die het internet voor gebruikers inzichtelijk maakte. Gebruikers waren tevreden over de zoekresultaten, en over de presentatie ervan: op een rustige pagina, zonder de schreeuwerige advertenties die bij veel andere zoekmachines te zien waren. In een mum van tijd gebruikte bijna iedereen deze zoekmachine om zich een weg te vinden in de (inmiddels 8 miljard!) websites die er wereldwijd bestaan. Googelen werd een werkwoord. Ze hebben hiervoor nooit enige reclame hoeven te maken. Vervolgens vonden ze een manier om met de zoekmachine geld te verdienen: door kleine relevante tekstadvertenties naast de zoekresultaten te plaatsen - "adwords". Dus, als je in Google zoekt met het zoekwoord "loodgieter" dan krijg je advertenties van loodgieters bij jou in de buurt. Door dit geniale idee op het juiste moment in de geschiedenis te ontwikkelen is Google inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat op dit moment een kleine 200 miljard dollar waard is.

Maar Google realiseerde zich al snel dat het internet nog maar in de kinderschoenen staat en dat machtige  concurrenten in de rij staan om een deel van deze opbrengsten  naar zich toe te trekken. Daarbíj beseften ze zich dat ze hun succes volledig te danken hebben aan  - meest niet betalende - gebruikers van hun diensten, maar dat diezelfde gebruikers gemakkelijk overstappen naar de concurrent als het zo uit komt. Het gaat per slot van rekening om het resultaat; hoe dat precies tot stand komt interesseert de meeste mensen niet zo. De uitdaging voor Google was en is om hun gebruikers op de één of andere manier aan zich te binden. Ze proberen dit te doen door aan klanten met een Google Account gratis internetdiensten aan te bieden die gekoppeld zijn aan gratis opslagruimte op hun servers.

Op 1 april 2004 kondigde Google de lancering aan van een e-maildienst die maar liefst één gigabyte (1.000 MB) opslagruimte bood. De eerste berichten werden afgedaan als een 1 april grap. De aangekondigde 1 gigabyte was extreem groot voor die tijd. Een mailbox in de orde van 2 tot 30 megabyte was toen gebruikelijk. Pas in de dagen na 1 april en door de volharding van Google dat het geen grap was, groeide het besef dat Google het echt meende. Inmiddels bedraagt de opslagcapaciteit meer dan 7 gigabyte.

En Gmail was nog maar het begin. Sindsdien heeft Google een scala aan programma's ontwikkeld die vooruitlopen op ons toekomstig internetgebruik en is het voortdurend bezig met verbetering van bestaande en de ontwikkeling van nieuwe toepassingen. Met Google kun je inmiddels op het internet documenten maken en opslaan, foto's opslaan, archiveren en bewerken, websites maken, blogs schrijven, je agenda's bijhouden en.... alles delen met je vrienden, bekenden, familie en collega's. En dit alles gratis onder één account-naam met één wachtwoord.




Is Google dan heilig?


Nee natuurlijk niet! Hoewel ze bepaalde idealen koesteren zoals openheid en eerlijkheid, is het gewoon een beursgenoteerd bedrijf dat winst moet maken. Google houdt zich bezig met de ontwikkeling van heel veel toepassingen tegelijkertijd, met als doel een totaaloplossing voor gebruikers van het internet te bieden. Dit betekent dat voor specifieke toepassingen en voor specialistische gebruikers er vaak wel alternatieven te vinden zijn die even goed of beter presteren. Bovendien heeft Google een filosofie dat hun toepassingen nooit "af" zijn en dat zij de wijsheid ook niet in pacht hebben. Om die reden brengt ze haar nieuwe producten meestal in een heel vroege fase al naar buiten. De idee hierachter is dat hun toepassingen opgepikt en doorontwikkeld worden door hun gebruikers, zodat het product als het ware zijn eigen leven gaat leiden. Het voordeel van deze aanpak is dat iedereen voort kan borduren op Google's producten door uitbreidingen en verbeteringen te maken. Dit is de zogenaamde "open source" gedachte. Het nadeel van deze aanpak is dat nieuwe producten soms nog een lange ontwikkeling te gaan hebben en de tijd er soms nog niet geheel rijp voor is.

Een ander punt wat je tegen Google in kunt brengen is dat ze heel veel van je weten. Dit leidt op het internet soms tot de meest wilde speculaties; alsof er iemand van Google daadwerkelijk zit mee te kijken wat je allemaal op het internet aan het doen bent. Voor veel mensen is het alsof er een soort `Big Brother` over je schouders meekijkt en voelen zich hier ongemakkelijk bij. Anderen vinden deze angst nogal overdreven. Zij stellen dat er zo ontzettend veel informatie over het internet gaat dat gegevens van een individuele gebruiker daarin geheel verloren gaat. Google zelf zegt nadrukkelijk de privacy van haar gebruikers zeer te respecteren en is daar in haar privacy policy vrij helder over. Dat neemt natuurlijk niet weg dat, als je iets te verbergen hebt, je dit beter niet op het internet kunt publiceren.

Wat je ook van Google mag vinden: ze zijn voortdurend bezig om het gebruik van het internet voor iedereen toegankelijker en aantrekkelijker te maken met een hele reeks kwalitatief hoogstaande gratis producten, die tezamen en in samenhang een totaaloplossing voor de internetgebruiker vormen. In dit Blog zal ik proberen om op eenvoudige wijze, stap voor stap uit te leggen hoe je met Google aan de slag kunt gaan en hoe je met hun producten meer uit de mogelijkheden van het internet kunt halen. Ik doe dit omdat ik om me heen zie hoe veel mensen zich nog niet bewust zijn van de mogelijkheden die het internet te bieden heeft en dat is jammer. Communicatie via internet is iets van ons allemaal en het wordt pas echt leuk als iedereen - jong en oud - volop meedoet.

Reacties, vragen en suggesties zijn uiteraard van harte welkom. Je kunt onderaan de berichten reageren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten